Μαρία πάει για πασχαλιές

Μαρία πάει για πασχαλιές, λάλησ’, αηδόνι μ’, λάλησι
πασχαλίτσες να μαζέψει
μες στ’ αμπέλια στα χουράφια

Μαζώνουντας τις πασχαλιές, λάλησ’, αηδόνι μ’, λάλησι
γελώντας, τραγουδιώντας
βρίσκ’ αηδόν’ που κελαηδούσι

Αγάλια αγάλια του ζυγών’, λάλησ’, αηδόνι μ’, λάλησι
να μην του ξινουμίσει
να τ’ αφήσ’ να κελαηδήσει

Έκατσι του καμάρουνι, λάλησ’, αηδόνι μ’, λάλησι
κι ’κείνου την τηρούσι
κι γλυκά την κελαηδούσι

ξινουμίσει: ξαφνιάσει

Καρωτή Έβρου

Σχόλια

Τραγούδι της Λαμπρής από την Καρωτή Έβρου με θέμα το αηδόνι. Η λέξη «αηδόνι» αποτελεί και το βασικό υλικό δημιουργίας των στιχουργικών τσακισμάτων. Το τραγούδι αυτό αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα στιχοποιίας, στο οποίο οι συνεχείς αναφορές σε ένα στοιχείο της φύσης (συνήθως πουλί ή λουλούδι) δημιουργούν ένα δεύτερο επίπεδο αφήγησης, παράλληλο στον βασικό κορμό των στίχων του τραγουδιού.
Τραγούδι που συνοδεύει τον χορό της Λαμπρής στην Καρωτή Έβρου. Αποτελεί ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα των τραγουδιών του Πάσχα, που θεωρείται ιδιαίτερα σημαντική στιγμή του εθιμολογικού κύκλου. Ερμηνεύεται μετά τους κοριτσίστικους ταπεινούς και ξύσυρτους χορούς, στον κύκλο των ζωναράδικων που ακολουθούν, με τα οποία πληρώνεται το πάνδημο, αναστάσιμο χοροστάσι με την εξέχουσα συμβολική και λειτουργική σημασία. Στο συγκεκριμένο τραγούδι της αγάπης αναδεικνύεται η σχέση των ανθρώπων με τη θαλερή ανοιξιάτικη φύση ‒η οποία εκφράζει με τον καλύτερο τρόπο την ανανέωση της ζωής‒ και παραλληλίζεται με την πολυπόθητη ανανέωση της κοινότητας. Την ανανέωση που συνδέεται άρρηκτα με τα νυφοδιαλέγματα, τα αρραβωνιάσματα και τους γάμους, που ακολουθούν τα πασχαλινά πάνδημα γλέντια.

Ζωή Ν. Μάργαρη (2023)


Μοιράσου τους στίχους

Μετάβαση στο περιεχόμενο